+359 2 9845118            noma@noma.bg
          
     
Новини

Постановление № 292 от 29.10.2015 г. за изменение на Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове, приета с постановление № 104 на Министерски съвет

  21.03.2015 13:17

 

ДО: Г-Н БОЙКО БОРИСОВ

MИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ДО: Г-Н ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

ОТ: НАЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ СПЕДИТОРИ (НСБС)

АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ СПЕДИТОРИ (АБС)

НАЦИОНАЛНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА МИТНИЧЕСКИТЕ АГЕНТИ (НОМА)

БЪЛГАРСКИ СЪЮЗ за МИТНИЧЕСКО и ВЪНШНОТЪРГОВСКО ОБСЛУЖВАНЕ (БСМВО)

ОТНОСНО: Постановление № 292 от 29.10.2015 г. за изменение на Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове, приета с постановление № 104 на Министерски съвет

УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ,

С влезналото в сила на 03.11.2015 г. Постановление № 292 от 29.10.2015 г. са направени промени в чл. 34, ал. 1 от Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове, където текстът “спедиторска дейност, дейност като митнически представител” и запетаята пред него се заличават.

С тази промяна в нормативната уредба спедиторите и митническите агенти нямат никакъв достъп до територията на ГКПП, съответно нямат физическа възможност да комуникират с митническата администрация и превозвачите за изясняване на подадени документи, представяне на допълнителни такива. Недопускането на присъствие при физически контрол и проверка на стоки, за които отговорно/гарантиращо лице е съответният спедитор/митнически агент, е пряко нарушение на правата му, съгласно РЕГЛАМЕНТ (ЕИО) № 2913/92. Това е валидно за всички гранични пунктове.

Обръщаме Вашето внимание на последствията от Постановление № 292 по отношение на неговото противоречие на разписаните норми на Европейското митническото законодателство, валидно за ГКПП Калотина, както следва: В случаите на преминаващи транзитно през Република Сърбия товарни автомобили, превозващи стоки с европейски (придружителен T2L документ) произход на товарите, се изготвя манифест, с който те се представят пред митническите органи.

При спазване на разпоредбата на чл.43 от Регламент 2913/92, митническият манифест трябва да бъде подаден незабавно след тяхното представяне, което се осъществява на граничния пункт. Превозвачът реално въвежда стоките на територията на Р България и негово задължение е да ги представи пред митницата.

Подаването на митническия манифест той осъществява с помощта на митническия представител, тъй като физически не разполага с техническа възможност за подаване на електронно съобщение в системата на митницата.

Предварителното изпращане на манифест е в противоречие на разписаните норми, тъй като представянето /т.е. физическото присъствие на стоката/ предхожда манифестирането й.

Факти:

1. Законът за нормативните актове (ЗНА) императивно предвижда оценка на въздействието на нормативните актове (очакваните резултати и пр.) и обществено обсъждане на проекта заедно с мотивите, съответно доклада за оценката.

 Мотивите, съответно докладът, придружават законопроекта от началото на процеса на обсъждане до приемане на нормативния акт, защото мотивите отразяват изводите от анализа, а също подпомагат и правилното тълкуване и прилагане на нормите.

2. Чл. 28 ал.3 от ЗНА гласи, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията, не се обсъжда от компетентния орган.

3. Независимо от това нито една от браншовите организации, представляваща митническите агенти и спедиторските фирми не е получила проекта за изменение заедно с мотивите за оценка на въздействието. Ако тези разпоредби се прилагаха нямаше да възникне противоречието с разпоредбата на чл.43 от Регламент 2913/92.

4. Постановлението влиза сила в деня на обнародване, без гратисен период и време за адекватна реакция/пренастройка на дейността на множество малки и средни спедиторски и митнически фирми.

5. Процедурата не е съгласувана също с Гранична полиция и няма разработена методика как ще се работи при новите условия.

6. Не са осигурени алтернативни работни места за спедиторите, така че да осъществяват обичайната си дейност, нито има подходяща инфраструктура и терминали в близост.

7. На територията на ГКПП Капитан Андереево се възложи и се похарчиха държавни средства за изграждане на помещения за спедитори, които след влизане на настоящия нормативен акт няма от кого да се използват. Това е потвърждение за непоследователност в държавната политиката.

Нашата оценка на въздействието от Постановление 292 и последствията от него са следните:

1. Ще бъдат засегнати не само всички спедиторски фирми и митнически агенти, извършващи дейност в зоните ГКПП, но и всички превозвачи, използващи техните услуги.

2. Премахването на достъпа на спедиторските митническите фирми до ГКПП няма да разреши нито един от съществуващите проблеми на граничните пунктове, напротив, опашките по границите ще се увеличат, заедно с грешките при деклариране на стоките, както и времето за обработка на преминаващите товари.

3. Ненавременната обработката на нетрайни, замразени хранителни продукти и живи животни ще постави на сериозно изпитание всички вносители и производители, както и техните системи за доставяне.

4. В следствие на забавянията, вносителите може потърсят алтернативни източници на доставка на стоки и материали, което от своя страна ще лиши бюджета на страната от приходи от мито, ДДС и други такси.

5. Ще бъде отнет бизнес от български фирми, който ще се поеме от фирми, разположени преди пунктовете съответно в Турция и Сърбия.

 НСБС, НОМА, АБС и БСМВО изразяват несъгласие относно начина, по който се вземат решения в много кратки срокове, без прозрачни мотиви и диалог с браншовите организации.

Не знаем какво е наложило да се вземе подобно решение, затрудняващо редица български компании да упражняват дейността си в съответствие с Регламент 2913/92. Считаме за абсолютно необходимо при вземане на решение по темата представляваните от нас организации да бъдат част от общественото обсъждане и, тъй като такова не е извършено преди изменението на Наредбата, настойчиво молим решението да бъде преразгледано и променено съобразно изложените от нас по-горе аргументи и мотиви.

София, 27.11.2015 С уважение:

Ангел Сафев

Председател на УС на НСБС

Емил Дандолов

Председател на УС на НОМА

Миряна Калчева

Председател на УС на АБС

Красимира Лазарова

Председател на УС БСМВ