+359 2 9845118            noma@noma.bg
          
     
Новини

ОТВОРЕНО ПИСМО

  22.01.2016 13:13

До:    г-н Бойко Борисов

Министър-председател на Република България

До:      г-н Владислав Горанов

Министър на финансите

 

 

ОТВОРЕНО ПИСМО

 

 От:           Национална организация на митническите агенти (НОМА), ЕИК 130115696, рег. по   ф. д. № 7587/1999 г. на СГС, 5ти състав, със седалище в гр. София и адрес на управление: ул. „Андрей Германов” № 11, представлявана от Емил Дандолов

 

Относно: Предстоящото приемане на новия закон за митниците

     Уважаеми г-н министър-председател,

     Уважаеми г-н министър на финансите,

     От 2013г. до момента НОМА е депозирала в Министерство на финансите и Агенция „Митници“ редица писма с искане за законодателни и нормативни промени по действащия Закон за митниците и правилника за неговото прилагане. Въпреки, че от 28.11.2014г. досега в него са направени три изменения и допълнения, нашите предложения не са взети под внимание с аргумента, че през 2016г. предстои приемането на новото съюзно митническо законодателство. Считаме, че предложените от нас до този момент текстове са били продуктивни и в унисон с европейската практика и законодателство. По наше мнение те биха улеснили и оптимизирали работата, както на икономическите оператори, така и на държавната администрация. 

     Поводът да се обърнем към Вас, е предстоящото приемане на новия Закон за Митниците. От една страна Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета гласи: „При по-нататъшното модернизиране на митническото законодателство следва да се вземат предвид становищата на икономическите оператори, за да се гарантира ефективно административно опростяване“, а от друга в обяснителния меморандум на делегирания акт, се казва:

„Търговските представители в контактната група по търговията изразиха становището си по предварителния проект за разпоредби, но също бяха консултирани в срещи на експерти по конкретни поводи или в съвместни срещи с експерти от държавите членки.

Предварителният проект на делегирания акт, свързан с Митническия кодекс на Съюза (заедно с акта за изпълнение), беше изпратен за първи път на държавите членки и КГТ на 13 януари 2014 г. Първият цикъл за преглед на проекта за разпоредби протече в периода януари — юли 2014 г. По време на този преглед Комисията получи и отговори на повече от 6000 мнения (5000 от държави членки и 1000 от КГТ). С оглед приключване на първия кръг на обсъжданията бяха проведени срещи с обща продължителност 52 дни (39 дни с държавите членки, 5 дни с КГТ и 8 дни в съвместни мероприятия). В резултат на 1-вия цикъл за преглед разпоредбите бяха преработени и новите версии бяха предоставени на заинтересованите страни.

Тези изменени разпоредби, произтичащи от 1-вия цикъл за преглед, бяха използвани за обсъждане по време на 2-рия цикъл за преглед с държавите членки и с КГТ в периода септември — декември 2014 г. Вторият кръг на обсъжданията обхвана срещи с обща продължителност 29 дни (20 дни с държавите членки, 4 дни с КГТ и 5 дни в съвместни мероприятия). Резултатите от 2ия цикъл за преглед бяха включени в предварителния проект за разпоредби, а 3тата консолидирана версия бе предоставена на заинтересованите страни през декември 2014 г. Нерешените въпроси и основните промени бяха обсъдени, обяснени и изяснени по време на срещи с държавите членки и КГТ през януари 2015 г.“.

     Считаме, че горните текстове са пример за добра европейска практика, при която бизнесът и администрацията си взаимодействат активно. От наша гледна точка, би следвало тази практика да бъде приложена при приемането на новия Закон за митниците от държавата, с оглед налагане на последователни административни политики. Крайно необходимо е дискусията за законодателните промени между държавната администрация и икономическите оператори да бъде на необходимото национално ниво. По наше мнение това е осъществимо единствено чрез национално признатите и компетентни браншови организации, към които НОМА принадлежи.

     Дневният ред на въпросите, по които следва да се вземат единодушно решения, са както електронните системи, посочени в работната програма, които следва да бъдат избрани с оглед на очакваното им въздействие по отношение на определените в Митническия кодекс на Съюза приоритети, така и въпроси, поставяни години наред за обсъждане, по които няма конкретни решения. 

     С цел да се гарантира равнопоставеност между пощенските оператори и другите оператори, трябва да бъде приета единна рамка за митническото оформяне на кореспондентски пратки и пощенски пратки. С оглед създаване на условия за улесняване на търговията, и същевременно предотвратяване на измамите и защита на правата на потребителите, следва да бъдат установени подходящи и приложими правила за деклариране на куриерските пратки пред митниците, като надлежно се вземе под внимание задължението на икономическите оператори да предоставят универсална пощенска услуга в съответствие с актовете на Всемирния пощенски съюз.

     Желаем да се регламентира изпълнението на служебните задължения на митническите служители в обособени за това специализирани места – Отдалечени работни места (ОРМ) в терминалите на Одобрените икономически оператори (ОИО). Това е широко разпространена практика на митническата администрация във водещите държави членки на Европейския съюз. Чрез създаването и използването на ОРМ от митническата администрация, значително се повишава ефективността на митническия надзор и на митническата обработка на стоките, което води до пресичане на корупционните практики и повишаване на събираемостта в държавния бюджет. При тази практика, чрез оптимизиране на разходите, се постига увеличаване на единица приход в републиканския бюджет, тъй като ОИО заплащат на държавата такси, които покриват разходите за съответния брой митнически служители, изпълняващи служебните си задължения в ОРМ. Пренасочването на трафика на камиони към терминалите на ОИО води до облекчаване натоварването на инфраструктурата около митниците и митническите бюра и съкращава разходите на общинския и държавен бюджет за поддръжката им. Същевременно, с изброените по горе изключително важни за държавната администрация ползи, държавата ще подобри условията за бизнес на ОИО, чрез създаването и използването на ОРМ, което ще доведе до по-високи приходи в бюджета от данъци и такси. По-добрата услуга от страна на митническата администрация към ОИО в съчетание с географското предимство на Р. България ще помогне за увеличаване на транзитния поток от Европа към Близкия Изток и обратно, което автоматично означава и повече приходи в републиканския бюджет от пътни такси.

     Считаме, че трябва да настъпи промяна в наредбата на министъра на финансите по отношение на отнетите и изоставени в полза на държавата стоки, като всички търгове, организирани за тях, следва да бъдат публични, в условията на пълна прозрачност и с явно наддаване.

     В заключение, искам да Ви уверя, че настоящето писмо е израз единствено на желанието на НОМА, да сподели отговорността с държавната администрация, по отношение приемането на новия Закон за митниците.

 

С уважение:   ……………….

 

/Емил Дандолов, председател УС на НОМА/