+359 2 9845118            noma@noma.bg
          
     
Новини

ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АКЦИЗИТЕ И ДАНЪЧНИТЕ СКЛАДОВЕ

  30.09.2016 13:09

До:   г-н Владислав Горанов, Министър на финансите

копие: г-н Бойко Борисов,  Министър-председател на Република България

копие: г-н Божидар Данев, Изпълнителен председател на БСК

 Относно:                   ПРЕДСТОЯЩОТО ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АКЦИЗИТЕ И ДАНЪЧНИТЕ СКЛАДОВЕ 

 

             Уважаеми г-н министър на финансите,

             Повод да се обърнем към Вас е публикуваният в портала за обществени консултации на Министерски съвет проект на Закона за акцизите и данъчните складове.

От гледна точка на оценката на въздействието на предстоящите промени, считаме за крайно необходимо те да се осъществят след обсъждането им между държавната администрация и икономическите оператори на национално ниво, представлявани от признатите и компетентни браншови организации, към които НОМА принадлежи.

 Във връзка с декларираното желание на държавната администрация за справяне с контрабандата на акцизни стоки, считаме, че в проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове са допуснати известни слабости, които не отразяват декларираното намерение.

 В проекта за изменение на ЗАДС, в чл. 122а се изменя по следния начин:

 „Чл. 122а.      (1) Лице, което е манипулирало, премахнало или въздействало по друг неправомерен начин върху средствата по чл. 102, ал. 3, т. 3 или техническите устройства по чл. 102а, се наказва с глоба за физическите лица в размер от 1 000 лв. до 10 000 лв. и с имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 2 000 лв. до 20 000 лв.

(2) Лице, което е манипулирало или въздействало по друг неправомерен начин върху средствата за измерване и контрол по чл. 93, ал. 6, т. 2 и чл. 103а, както и върху оборудване, софтуер и мрежа, осигуряващи или свързани с предаване на данни, се наказва с глоба за физическите лица в размер от 1 000 лв. до 10 000 лв. и с имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 5 000 лв. до 30 000 лв.

(3) При повторно нарушение по ал. 1, глобата е в размер до 15 000 лв., но не по-малко от 3 000 лв., а имуществената санкция – в размер до 30 000 лв., но не по-малко от 6 000 лв.

(4) При повторно нарушение по ал. 2, глобата е в размер до 15 000 лв., но не по-малко от 3 000 лв., а имуществената санкция – в размер до 50 000 лв., но не по-малко от 10 000 лв.

(5) Глобата и имуществената санкция по ал. 1 и 2 се налага и на лицата по чл. 102а, ал. 5.“

 Следващата промяна в проекта е предвидена за Чл. 126, който се изменя по следния начин:

  „Чл. 126 Лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или 6 документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се наказва:

1. с глоба за физическите лица в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1 000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 2 000 лв.;

2. с имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 2 000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 4 000 лв.“

Видно от предложените промени на чл. 122а и чл. 126 е, че максималната санкция при контрабанда на акцизни стоки е до 2 000 лв. за физически лица и 4 000 лв. за юридически лица при повторно нарушение, а в случай на нарушаване на средствата за идентификация, измерване или отчет глобата може да достигне до 50 000 лв. за юридически лица и до 10 000 лв. за физическите.

Считаме, че в предложените текстове има очевидна диспропорция в размера на санкциите. Наказанията по двата члена се налагат във връзка с ощетяването на приходите от акциз в бюджета и поради тази причина би следвало да носят еднаква финансова тежест при налагането на административни санкции.

Предвид горното и с оглед уеднаквяване на наказателните мерки, предлагаме, чл.126 да бъде променен, както следва:

„Чл. 126 – Лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или 6 документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се наказва:

1. с глоба за физическите лица в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от    5 000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 20 000 лв.;

2. с имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 10 000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 40 000 лв.“.

 София, 29.09.2016 г.                                                                       С уважение: …………………

 

                                                                                                          ЕМИЛ ДАНДОЛОВ

                                                                                                                     /Председател на УС на НОМА/